تصفیه اب صنعتی ro

تصفیه اب صنعتی ro

تصفیه آب صنعتی ro اسمزمعکوس سیستم آب شیرین کن صنعتی

این روش با استفاده از جریان برق DC و همچنین غشاهای آنیونی و کاتیونی، عملیات جداسازی امالح از آب صورت می‌پذیرد. کلمه Reverse در انتهای این روش بدین معنی می‌باشد که در اثر عبور آب از ممبرین های سیستم، یکسری از امالح بر روی ممبرِین‌ها رسوب می‌نمایند. در روش های سنتی که به ED معروف بود از تزریق اسید و آنتی اسکاالنت و اسید سولفوریک برای جلوگیری از رسوب استفاده می‌شد ولی در این روش به ازای حدوداً هر 15 دقیقه کار سیستم، پالریته سیستم یا همان جای قطبهای مثبت و منفی تعویض می‌گردد و امالح رسوب کرده بر روی سیستم از آن جدا می‌شوند.

نکته ای که در مورد روش EDR قابل توجه می‌باشد این است که در هر مرحله از تصفیه تنها 50 %از امالح می‌تواند دفع گردد لذا برای رسیدن به خلوص باالتر باید آب در چندین مرحله تصفیه شود. روش EDR بیشتر برای تولید آب شرب در دنیا استفاده می‌شود.

 

از آنجایی که TDS مناسب آب شرب بین 100 تا 500 می‌باشد وTDSخروجی این روش باالتر از100 می‌باشد، این روش بهترین روش تولید آب شرب در حجم های باال می‌باشد. حداقل حجم آب تولیدی به روش EDR حدود 15 متر مکعب در شبانه روز می‌باشد. EDR روش معایب 1-4-2 حداکثر TDS ورودی به سیستم 12000 PPM می‌باشد. ماکسیمم درصد حذف امالح در هر مرحله 50 %می‌باشد در حالی که در روشRO% ،99می‌باشد. این روش فقط توانایی حذف عناصری را دارد که از لحاظ الکتریکی خنثی نیستند. ICEC(Iranian Chemical Engineering Club) 42 مثالً اگر شکر در آب حل شود یون های سازنده آن از لحاظ الکتریکی خنثی می‌باشند، لذا اگر آب شیرین بارها و بارها از این سیستم عبور نماید به هیچ وجه امالح آن حذف نمی‌گردد.

همچنین این روش توانایی حذف میکرو ارگانیزم های موجود در آب مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها، جلبک‌ها و ویروس ها را به علت اینکه از لحاظ الکتریکی خنثی می‌باشند را ندارد. EDRروش مزایای 2-4-2 یکی از مهمترین مزیت های روش EDR ریکاوری باالی سیستم می‌باشد که تا حد 94 %می تواند افزایش یابد این بدین معنی است که این سیستم میتواند 94 %آب ورودی را تصفیه نماید و فقط 6 %آن را به صورت پساب دفع نماید. مزیت دوم سیستم، عمر ممبرین های استفاده شده می‌باشد که حدود 10 سال می‌باشد.

فشار کاری این سیستم کم می‌باشد، لذا هزینه‌های نگهداری اتصاالت و پایپینگ آن بسیار پایین می‌باشد و برای جلوگیری از خوردگی می‌توان از اتصاالت UPVC در کل سیستم استفاده نمود. هزینه نگهداری این دستگاه نسبت به RO بسیار پایین تر می‌باشد. تزریق مواد شیمیایی برای جلوگیری از رسوب که مواد گران قیمتی هم می‌باشند نیاز نمی‌باشد.

ICEC(Iranian Chemical Engineering Club) 43 2-5 تصفیه آب به روش سیستم اسمزمعکوس( RO( مقدمه 1-5-2 اسمز یک روش و شیوه نرمال) طبیعی ( شامل عبور یک محلول غیلظ از میان مانع ممبرین نیمه تراوا می‌باشد. یک مخزن آب خالص را با ممبرین نیمه تراوا که به دو قسمت تقسیم شده، تصور کنید.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

به روز ترین و داغ ترین اخبار

آخرین مطلب
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی