۸ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

دستگاه آب تصفیه کن صنعتی چیست

 دستگاه تصفیه آب صنعتی چگونه عملکردی دارد؟

برخی از ماده آلی آلی نیز ممکن است با استفاده از آب تنظیم شده با pH حل شوند. با این وجود تمیز کردن منظم مم براندها یک ضرورت است و م theثرترین مواد پاک کننده آلی مواد پاک کننده آنزیمی مانند Biz ، Tertgazyme یا Bold هستند. رشد باکتریها سطح وسیع غشاهای اسمز معکوس محیطی دعوت کننده برای رشد باکتریها است.

به مقالات مرتبط دیگر ما سر بزنید:

قیمت ممبران آب شیرین کن صنعتی

اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی

برای محدود کردن رشد میکروبی و رسوب بیولوژیکی غشا prior قبل از درمان اسمز معکوس همانطور که قبلاً توضیح داده شد ، یون ضد عفونی شدن لازم است. اگر مرحله ضد عفونی موفقیت آمیز نباشد ، اگر سیستم برای مدت زمان طولانی خاموش شود ، یا اگر آب نمک محصول "به میکروارگانیسم ها آلوده شود ، تمیز کردن غشا برای حذف لجن باکتری مورد نیاز است.

به طور کلی ، عقیم سازی غشا و حذف لجن باکتریایی با استفاده از محلول فرمالدئید 0.75 تا 1.0 درصد وزنی ، 30 درصد محلول فرمالدئید توصیه می شود (Burns and Roe 1979) .قبل شستشوی کامل بانکهای ماژول غشا و لوله گذاری باید قبل از بازگشت کارخانه به کارخانه انجام شود. یون محلول فرمالدئید باید اگر تمیز شدن فرمالدئید نتواند عملکرد غشا را بازگرداند ، در ماژول ها باقی مانده است ، شستشو با محلول کلر 1 تا 5 میلی گرم! لیتر باقیمانده کلر رایگان توصیه می شود.

فیلتر شنی

(بلوک 1977) فقط به عنوان آخرین چاره. برای جلوگیری از تحلیل رفتن غشا از طریق اکسیداسیون کلر حداکثر یک ساعت شستشو پیشنهاد می شود. تمیز کردن کلر را نمی توان با غشاهای پو لیامید و پلی فوران که به شدت به کلر حساس هستند استفاده کرد. مقیاس سختی مقیاس سختی شامل رسوبات سختی کربنات است ، یعنی. ه ، کلسیم و کربنات منیزیم ؛ سختی غیر کربناته ، یعنی سولفات کلسیم و منیزیم ؛ و سایر نمکهای کلسیم مانند کلسیم فلوراید و کلسیم فسفات.

برای مشاهده و دریافت بهترین فونت‌ فارسی اینجا کلیک کنید.

با افزودن محلولهای ضد مقیاس مانند هگزامتافسفات سدیم یا کنترل pH آب خوراک دام در محدوده اسیدی که در آن بارش اتفاق نمی افتد ، می توان با استفاده از بازیافت آب محصول در زیر 50 درصد ، از ابتلا به سختی جلوگیری کرد.

منبع

۰ ۰ ۰ دیدگاه

آشنایی با فیلترهای دستگاه تصفیه آب

Shields (1979) گزارش کرد که غشاهای پلی آمید از نظر جسمی و شیمیایی پایدار هستند و در نتیجه می توان از آنها عمر طولانی غشا را داشت. برخی از پلی آمیدهای آروماتیک معطر در حین کار مداوم و در محدوده pH 4 تا 11 پایدار هستند ، در حالی که این محدوده عملکرد ممکن است.

چطور بهترین دستگاه تصفیه آب انتخاب کنیم؟

برای مدت زمان 1 تا 2 تا 12 افزایش یابد. استفاده طولانی مدت در مقادیر pH شدید ممکن است باعث تغییرات غیرقابل برگشت در ماده غشایی شود و توانایی جداسازی آن را تغییر دهد ، و کوزارک (1979b) محدوده pH عملیاتی باریک تری را از 3 تا 9 با مقدار بهینه pH ذکر شده 5.5 پیشنهاد کرد. غشا Polyهای پلی آمید قادر به عملکرد در دمای بالاتر از غشای استات سلولزی هستند (Burns and Roe 1979) و کوزارک (1979b) نشان دهنده دامنه عملکرد ایمن تا 49 درجه سانتیگراد است. غشا Polyهای پلی آمید از این نظر که از نظر تخریب بیولوژیکی در برابر مواد بیولوژیکی مصون هستند ، از این نظر غشاهای پلی آمیدی یک مزیت اضافی دارند ، زیرا میکروارگانیسم ها هنوز آنزیم هایی ایجاد نکرده اند که با پلیمرهای مصنوعی واکنش نشان دهند (Burns and Roe 1979). مهمترین عیب غشاهای پلی آمید حساسیت شدید آنها به اکسیدان ها است.

شرایط گارانتی 0 میلی گرم در لیتر غلظت کلر آب خوراک را مشخص می کند (کوزارک 1979b). اسپاتز و فریدلندر (1978) اظهار داشتند که هر زمان اکسید کننده ها ، به ویژه کلر در آب تغذیه قرار گیرند ، باید از پلی آمید به دقت اندازه گیری شود و احتمالاً از آن اجتناب شود ، مگر اینکه PH به حدی باشد که پتانسیل اکسیداسیون کم است. غشاهای کامپوزیتی لازم نیست فیلم سطح متراکم نازک و زیر ساخت متخلخل غشا os اسمز معکوس از یک ماده ساخته شود.

با بهینه سازی تشکیل هر لایه و ساندویچ لایه ها با هم ، می توان غشایی با ویژگی های عملکرد برتر تولید کرد. با کاهش ضخامت فیلم متراکم ، می توان نفوذپذیری غشاها را بدون کاهش رد نمک آنها افزایش داد. بلفورت (1977) گزارش داد که غشاهای کامپوزیتی قادرند آب دریا را با شار زیاد 1.02 m3 / m2.d (25 gal / ft2.d) با 10.3 MPa (1500 psig) شیرین کنند. حتی با وجود آب آشامیدنی تمیز ، شار آب از طریق یک غشا an ناهمسانگرد با زمان کم می شود. پدیده Th ظاهراً نتیجه یک فرایند خزش است که در آن لایه سطحی متراکم با ترکیب شدن با ساختار متخلخل بلافاصله در زیر آن ، ضخامت می یابد. اثر تراکم با غشاهای شار بالا و در دماهای بالا بیشتر نمایان می شود.

یک مزیت عمده غشاهای کامپوزیتی بهبود مقاومت آنها در برابر این پدیده تراکم است (Porter 1978).

منبع

۰ ۰ ۰ دیدگاه

چگونه فونت خط درست می‌کنید؟؟

چگونه خط درست را انتخاب می‌کنید؟ 0 تا 100 طراحی ساخت و تولید فونت [font] 100% تضمینی

به استفاده از قلم‌های سفارشی خود فکر می‌کنید؟ آیا می‌خواهید فونت‌هایی ایجاد کنید که شبیه دست خط شما باشد؟ یا می‌خواهید فونت‌های سفارشی و سرگرم کننده خود را طراحی کنید؟ در این آموزش مقدماتی‌، ما سریعترین و ساده ترین راه جهت ایجاد فونت مورد علاقه خود را به شما آموزش خواهیم داد و در پایان این آموزش‌، شما می‌توانید فونت‌های خود را طراحی کنید و فونت‌های خود را مانند فونت‌های دیگر در هر نرم افزار و نرم افزار ایجاد کنید. مانند استفاده از فتوشاپ و غیره‌، و حتی فونت‌های طراحی شده خود را در Font Market بفروشید.

برای مشاهده بیشتر کلیک کنید.

با چه برنامه ای باید فونت [font] را طراحی کنیم؟

در این آموزش‌، ما از Illustrator جهت طراحی فونت‌ها استفاده می‌کنیم. البته شما می‌توانید از نرم افزارهای دیگری مانند فتوشاپ جهت طراحی قلم‌ها استفاده کنید‌، اما ما از Illustrator استفاده می‌کنیم زیرا بردار و بردار هست و باعث می‌شود کیفیت فونت ایجاد شود. اگر از Illustrator جهت طراحی استفاده می‌کنید‌، بهتر هست اصول را بخاطر بسپارید تا بتوانید حروف را بهتر طراحی کنید.

 

جهت ایجاد قلم از چه نرم افزاری استفاده کنیم؟

Font Creator به شما امکان می‌دهد فونت ایجاد کرده و قلم‌های TrueType و OpenType را ویرایش کنید. رابط کاربری آسان این نرم افزار که به عنوان یکی از ابزارهای طراحی قدرتمند و مورد نیاز طراحان گرافیک و متخصصان تایپوگرافی شناخته می‌شود‌، حتی کاربران تازه کار را قادر به ایجاد قلم کرده است.

 

ابتدا به نکات مهم Font Creator خواهیم پرداخت تا بتوانیم با سهولت بیشتری فونت ایجاد کنیم.

 

جهت وارد کردن فونت به برنامه‌، روی File / Open Installed Font کلیک کنید‌، سپس لیستی از قلم‌های نصب شده بر روی ویندوز نمایش داده می‌شود. یکی از قلم‌های فارسی را انتخاب کنید.

می‌بینید که هر حرف در یک جعبه هست‌، به هر یک از آن‌ها Glyph گفته می‌شود و هر قلم بیش از 200 حروف گلی دارد‌، بنابراین شما باید هر کلمه را طراحی کنید و آن را داخل Glyph خود قرار دهید.

 

ممکن هست بپرسید‌، ما 32 گل نگاره به زبان فارسی داریم‌، پس چرا این تعداد حروف زیاد وجود دارد؟ از آنجا که شما باید نمادهایی مانند علامت سوال‌، علامت تعجب و سایر نمادها را طراحی کنید‌، بنابراین باید اشکال مختلفی را جهت هر حرف ایجاد کنید. به عنوان مثال‌، حرف ب فقط چهار حرف اول بـ  اول، ـبـ وسط و ـب آخر و ب تنها دارد. و شما باید هر یک از این کلمات را طراحی کنید.

 

در Font Creator‌، هر شخصیت دارای یک نماد و شناسه هست و شما باید هر شخصیت را در آواتار خود قرار دهید. به عنوان مثال‌، مقدماتی ب  شامل شناسه Ufe91 است. با کلیک کردن روی ماوس روی هر یک از حروف کوچک می‌توانید اطلاعات بیشتری از شخصیت دریافت کنید.

با کلیک بر روی هر glyph پنجره جدیدی باز می‌شود و می‌توانید شخصیت مورد نظر را در این پنجره ویرایشگر ویرایش کنید.

در این پنجره خطوط قرمز عمودی و افقی را مشاهده خواهید کرد که هرکدام از آن‌ها دارای نام هستند که مهمترین آن‌ها خط تحمل و خط پایه هست که در زیر به طور مختصر در مورد این دو خط توضیح خواهیم داد.

 

Direction line: در این پنجره خطوط عمودی قرمز رنگی را در سمت چپ و رهست کاراکتر مشاهده می‌کنید که خط تحمل نامیده می‌شوند‌، که محل و ترتیب کاراکتر را نشان می‌دهد و مرزهای کاراکترها را قبل و بعد مشخص می‌کند.

خط مبنا: خط افقی قرمز رنگی که بنام قلم پایه مشاهده می‌کنید‌، font پس زمینه (قلم صندلی) یا خط اصلی متن را نشان می‌دهد. این خطی هست که معمولاً کاراکترها در آن قرار می‌گیرند و باید به موقعیت صحیح هر کاراکتر در این خط توجه کنید. اگر دروس ابتدایی را به خاطر می‌آورید‌، پس هر حرف در خط صندلی جایگاه ویژه ای دارد‌، به عنوان مثال حرف (ب) دقیقاً روی خط صندلی بود‌، یا در حرف (l) نیمی‌از آن بالای خط و نصف بود زیر خط صندلی بود‌، بنابراین در اینجا نیز باید این قانون را در خط پایه دنبال کنید.

 

شروع آموزش:

اول از همه‌، باید بگویم که همه روند خاصی را در طراحی و ایجاد font دنبال می‌کنند‌، و روش‌های مختلفی جهت طراحی و ساخت فونت وجود دارد. من فکر می‌کنم آموزش زیر یکی از بهترین روش‌هایی هست که می‌توانید استفاده کنید که از نظر شما متفاوت هست و روش خوبی نیست‌، اما من از این روش استفاده می‌کنم که اگر می‌خواهید می‌توانید از این روش‌ها جهت ایجاد فونت استفاده کنید.

 طراحی پیام در Illustrator

 

ابتدا باید هر حرف را در Paint با ابزار Pen یا هر ابزاری که می‌خواهید طراحی کنید‌، ما هر حرف را به صورت جداگانه و در قالب AI ذخیره می‌کنیم تا به عنوان بردار به Font Creator وارد کنیم.

 

نکته 1: توجه داشته باشید که اگر از قلم جهت طراحی حرف استفاده می‌کنید‌، باید خودتان شکل حرف بسته را ایجاد کنید یا می‌توانید نامه را باز کنید‌، سپس از منوی Object روی Expand کلیک کنید تا شکل بسته ایجاد شود. نویسه‌های فرم باز در Font Creator پذیرفته نمی‌شوند. در تصویر زیر تفاوت حروف باز و بسته را مشاهده می‌کنید. (جهت درک بهتر می‌توانید آخرین ویدیوی این پست را مشاهده کنید).

نکته 2: می‌توانید کاراکتر تولید شده را در قالب‌های دیگر مانند PNG یا JPG ذخیره کرده و وارد برنامه شوید‌، اما اگر از این قالب‌ها استفاده کنید‌، هنگام ورود به برنامه‌، شخصیت کیفیت خود را از دست داده و شکافته می‌شود‌، بنابراین بهتر است. آن‌ها در قالب AI ذخیره می‌شوند تا بردار باشند.

 

در تصویر زیر‌، تفاوت بین تصویر وارد شده به Font Creator با فرمت AI و PNG را مشاهده می‌کنید.

در Font Creator فونت ایجاد کنید

قبل از ورود کاراکترهای طراحی شده به برنامه‌، باید نویسه‌های فارسی را تولید کنیم تا بتوانیم هر نویسه را با حروف فارسی خاص خود قرار دهیم.

 

ایجاد حروف فارسی:

دو روش جهت ایجاد و استفاده از حروف چینی فارسی وجود دارد:

روش 1: جهت ایجاد حروف glyphs فارسی‌، از منوی File روی New کلیک کنید‌، در پنجره باز شده نامی‌جهت قلم انتخاب کنید‌، سبک قلم را تنظیم کنید‌، سایر تنظیمات را انجام دهید و سپس لیستی از حروف لاتین را مشاهده خواهید کرد. کرد جهت وارد کردن حروف کوچک فارسی از نوار ابزار‌، روی درج کاراکتر کلیک کنید. در پنجره Insert Character‌، قسمت قلم نمایشگر را مطابق با زبان قلم تنظیم کنید‌، سپس باید بر روی هر کاراکتری که می‌خواهید گلویف‌ها را در برنامه وارد کنید‌، دوبار کلیک کنید. (منظور از نویسه‌های سبز این هست که حروف لغوی آن‌ها وارد شده و مواردی که هنوز سفید هستند انتخاب نشده اند‌، بنابراین باید با دوبار کلیک و کلیک بر روی OK انتخاب شوند)

 

روش 2: در این روش می‌توانید از قلم‌های فارسی نصب شده روی ویندوز استفاده کنید.

زیرا حروف فارسی این فونت‌ها از قبل ایجاد شده اند و تن‌ها کاری که شما باید انجام دهید این هست که شخصیت موجود در هر حروف را حذف کرده و شخصیت طراحی خود را جایگزین آن کنید.

جهت وارد کردن قلم‌، از منوی File‌، جهت بارگیری لیست قلم‌ها‌، روی Open Installed Font کلیک کنید‌، سپس یک قلم فارسی را از لیست قلم‌ها انتخاب کنید. سپس glyphs فارسی را خواهید دید و اکنون حروف هر glyph را حذف کرده و کلمات خود را در glyph آن‌ها قرار می‌دهید.

 

توجه: اگر از این روش جهت ایجاد حروف glyphs فارسی استفاده می‌کنید‌، باید نام قلم را در انتهای قلم تغییر دهید تا جایگزین قندی که ابتدا وارد برنامه کرده اید نشود و قلم شما به عنوان یک قلم جدید شناخته شود. (در اینجا نحوه تغییر نام قلم آمده است)

 

 

 

پیام‌های طراحی شده جهت برنامه را وارد کنید:

جهت ورود به کاراکتر طراحی شده‌، بر روی شخصیت مورد نظر Glyph کلیک کنید‌، سپس در پنجره جدید از نوار ابزار‌، تصویر را وارد کرده و فایلی را که قبلاً جهت ورود به برنامه با فرمت AI ذخیره کرده بودیم‌، انتخاب کنید. (اگر بعد از انتخاب نویسه طراحی شده در برنامه مشاهده نمی‌کنید‌، نوار لغزنده را به سمت رهست یا بالا بکشید تا نویسه وارد شده را پیدا کنید)

 

قرارگیری مناسب هر حرف در رابطه با قلم‌ها:

بعد از قرار دادن هر حرف در آواتار آن‌، باید به محل قرارگیری هر حرف روی خط توجه کنید.

همانطور که در ابتدای پست ذکر شد‌، در زبان فارسی چندین فرم مختلف جهت هر حرف وجود دارد (اول‌، وسط‌، آخر‌، فقط) و هر یک از این اشکال در یک مکان خاص نسبت به خطوط قرار می‌گیرند.بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که هر حرف بر روی خط پایه و خطوط عمودی خط تحمل به درستی قرار گرفته است.

 

نامه‌هایی که شکل اصلی دارند (مانند ب اولیه‌ و مانند آن) به دو قلم بارگذاری شده عمودی می‌چسبد.

نامه‌هایی که شکل میانی دارند (مانند مرکز‌، وسط و مانند آن) به دو قلم تحمل عمودی می‌چسبند.

نامه‌هایی که شکل انتهایی دارند (مانند انتها‌، انتها و مانند آن) به خط جهت اول می‌چسبند و از خط جهت دوم دور می‌شوند.

نامه‌هایی که یک شکل دارند (مانند پ، فقط ژ و مانند آن) به خط جهت اول می‌چسبند و از خط جهت دوم جدا می‌شوند.

 

در تصویر زیر می‌توانید محل تغییرات حرف ب را نسبت به خط تحمل مشاهده کنید.

نکته: می‌توانید font خود را در هر نقطه آزمایش کنید تا ببینید آیا این کاراکتر در محیط متن به درستی نمایش داده می‌شود یا خیر. جهت آزمایش قلم‌ها و نویسه‌ها از نوار ابزار‌، روی Test Current Font as TTF / OTF کلیک کنید تا نویسه‌ها را آزمایش کنید.

پس از قرار دادن هر یک از کاراکترها در گلویف مخصوص خود و در مکان مناسب در کنار خط اصلی و فونت لودر‌، باید نام قلم خود را وارد کنید تا به عنوان یک قلم جدید در ویندوز شناخته شود.

جهت نوشتن نام قلم‌، از منوی قلم‌، روی Properties کلیک کنید و در مقابل Font Family‌، نام قلم را تایپ کنید و در صورت تمایل‌، تنظیمات دیگر را انجام دهید.

اکنون جهت استفاده از font باید آن را خارج کرده و صادر کنیم. جهت خروج از فونت‌، از فهرست File‌، Export Font As را انتخاب کرده و نوع خروجی را انتخاب کنید.

خروجی True Type جهت استفاده از قلم در محیط ویندوز در نظر گرفته شده هست و در قالب TTF ذخیره می‌شود.

خروجی به عنوان یک font وب جهت استفاده در محیط وب صادر می‌شود و در قالب WOFF ذخیره می‌شود.

 

از آنجا که می‌خواهیم از فونت در محیط ویندوز استفاده کنیم‌، گزینه درست صادرات را انتخاب می‌کنیم.

در پنجره جدیدی که باز می‌شود‌، روی Export کلیک کنید و سپس پنجره Save As باز می‌شود. در این پنجره مسیر ذخیره font را مشخص کرده و گزینه Save as type را با فرمت TTF تنظیم کرده و گزینه Save را کلیک کنید.

 

اکنون به مسیری که فونت را ذخیره کرده اید بروید و بر روی فونت کلیک کرده و آن را نصب کنید. جهت نصب روی نصب کلیک کنید.

اکنون قلم شما آماده هست و می‌توانید از آن مانند سایر قلم‌ها در محیط‌های متنی مانند Word استفاده کنید.

 

تمام این آموزش از ترسیم تا ایجاد نامه با جزئیات بیشتر در فیلم زیر آماده شده هست و جهت درک بهتر می‌توانید این فیلم را مشاهده کنید.

در آخر باید بگویم که طراحی و ایجاد font یک کار تخصصی هست و ایجاد فونت کار آسانی نیست.

این آموزش فقط سعی دارد افراد مبتدی و یا علاقه مند به طراحی و ساخت قلم را با مفاهیم اساسی ساخت فونت و ایجاد زمینه و پس زمینه جهت ساخت font در ذهن خود معرفی کند تا اگر دوست دارند حرفه ای آن را بخوانند و دنبال کنند.

 

اگر مشکلی دارید‌، آن را از قسمت نظرات ارسال کنید تا بتوانیم مشکل را برطرف کنیم.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

قلم (رایانه)

مقدمه ای بر فونت

به مجموعه‌ای از یک الفبایِ کامل و هم‌خانواده، با حالت‌های مختلفِ حروف و دیگر کارکترهایِ (اعداد و علائمِ) مورد نیاز حروف‌چینی، قلمِ رایانه‌ای و در انگلیسی تایپ‌فیس (به انگلیسی: Typeface) گفته می‌شود. از سویِ دیگر، به هر یک از حالت‌ها و اجزایِ این مجموعه که شاملِ حروف، اعداد و دیگر علائم نگارشی می‌باشند، فونت (به فرانسوی: fonte) (به انگلیسی: font خوانده می‌شود: فانت /fɑ:nt/) می‌گویند.

امروزه در محافل عمومی و با توجه به حروف‌چینی جدید و نوری، واژهٔ فونت نسبت به تایپ‌فیس، رواج بیشتری یافته‌است. می‌توان گفت، مجموعهٔ حرف‌هایی که با رابطه‌های گرافیکی تصویر نوشتاری، یک زبان را نشان می‌دهند، قلم رایانه‌ای نامیده می‌شود که گاه در فارسی نیز، به‌پیروی از انگلیسی، آن را فونت می‌خوانند.

هم در حروف‌چینی سنتی و هم در کاربرد مدرن واژهٔ فونت برای اشاره به مکانیسم طراحی تایپ‌فیس به‌کار می‌رود. در حروف‌چینی سنتی فونت از جنس چوب یا فلز ساخته می‌شد. امروزه فونت یک فایل دیجیتال است.

فونت‌ها که در زبان فارسی به آن‌ها قلم گفته می‌شود در جایگاه خود حائز اهمیت‌ هستند. همان‌گونه که هر شخص با قلم خویش، نوعی متفاوت از قلم دیگری می‌نویسد، فونت‌ها هم مثل هم نیستند و هر کدام شکل منحصربه‌فردی دارند. در حد امکان باید سعی نمود تا از فونت‌ها به‌خوبی استفاده کرد و هر کدام را در جای خود به‌کار برد. در نظرگاه شخصی بنده، بحث نمودن پیرامون فونت‌ها نیاز به پرداخت دارد و باید به آن توجه نمود. در ذیل می‌کوشم تا تجربیات شخصی‌ام را در زمینه استفاده از فونت‌ها بیان کنم. امید آن دارم که مقبول و مفید واقع گردد.

ممکن است بپرسید؛ برای خواننده مهم نیست که متن با چه فونتی(عربی یا فارسی) نوشته شده است و در هر دو حالت، متن را یک‌جور می‌خواند و به مشکل خاصی برخورد نمی‌کند. در جواب باید بگویم، درست است که فرق بین این دو، به مفهوم کلمات و روان خواندن آن‌ها خدشه‌ای وارد نمی‌کند. اما ممکن است به مشکلات بسیار ظریفی برخورد کنید که هرگز فکرش را نمی‌کردید. به عنوان نمونه، موتورهای جست‌وجو اغلب به‌صورت کاراکتر به کاراکتر جست‌و‌جو می‌کنند، مثلاً وقتی شما کلمه “آمونیاک” را جست‌و‌جو می‌کنید، موتور جست‌وجو این کلمه را حرف به حرف خوانده و بنا بر درخواست شما (جست‌و‌جوی سریع و پیش‌رفته) اقدام می‌نماید. حال فرض کنید که شما با یک ویندوز فارسی و فونت فارسی این کلمه را نوشته‌اید، اما سایت‌هایی که این کلمه را در متن خود دارند از ویندوز و فونت عربی استفاده کرده‌اند. موتور جست‌وجو نمی‌تواند این کلمه را تشخیص بدهد، زیرا کاراکترهای «ک» و «ی» آن‌ها با هم فرق می‌کند.

البته شایان توجه است؛ بعضی از ویندوزها هم فارسی یا عربی هستند. ویندوزهای قدیمی ۹۸ اکثراً عربی‌اند. حتی بعضی از نسخه‌های ویندوز XP SP۱نیز عربی‌اند. توصیه‌ام این است که از ویندوزهای فارسی استفاده کنید.

تفاوت ‌هااکتکی سنتی با فونت دیجیتال
فونت در چاپ سنتی عموماً از قطعه‌های فلزی (سربی) ساخته می‌شد. به این صورت که سرب گداخته را در قالب‌هایی که به شکل حرف‌های الفبا بود — و گاهی شکل‌های دوحروفی؛ مانند «لا»، یا بیشتر؛ مانند «ریال» و «الله» و نیز دیگر نشانه‌هایی که در نوشتن به‌کار می‌روند؛ همچون '، :، [، * و $ — ریخته‌گری می‌کردند. فونت در فضای دیجیتال گونه‌ای نرم‌افزار است. در این نرم‌افزار، حرف‌ها و دیگر نشانه‌های نوشتاری را به شکل مجموعه‌ای از کاراکترها (برداری یا غیربرداری) به‌وسیلهٔ برنامه‌هایی مانند FontCreator یا Fontlab Studio یا font forge طراحی می‌کنند.

طراحی قلم
غزل
طراحی قلم یا فونت، برخلاف طراحی نشانه یا پوستر که معمولاً به‌طور انفرادی صورت می‌گیرد، کاری گروهی، فنی و پیچیده می‌باشد. به همین جهت، اساتید کارکشته و اهل فن، برای طراحی قلم، ۵ سال هنر و فلسفهٔ شرق، ۵ سال هنر و فلسفهٔ غرب، ۵ سال خوش‌نویسی و ۶ سال آشنایی با فناوری (به‌ویژه دیجیتال) را ضروری دانسته‌اند.[۱]

قلم‌های پرکاربرد
قلم‌های زیر برای چاپ و نمایشِ اینترنتی، پرکاربردترین‌ها هستند:[۲]

عربی
احسا، آندلس، Arabic_transparant، بدر، Buryidah، هدا، Damman، خرج، کوفی، نسخ

فارسی
برای چاپ: ایران‌نستعلیق، لوتوس، میترا، نازنین، ترافیک، یاقوت، زر، هما، تیتر، رؤیا

برای نشر رومیزی: تاهوما، ایران‌سنس، یکان، کودک، رؤیا

بر پایهٔ موضوع کتاب بهتر است از فونت‌هایی که متناسب با موضوع باشند استفاده کنیم که تعدادی از موضوع‌ها به شرح زیر است:[۳]

موضوع کتاب    جمع‌شوندگی
(Tracking)    اندازه در عنوان
(Leading)    اندازه در متن
(Point)    فونت پیشنهادی
رمان، داستان–نمایشنامه و فیلمنامه    ۱۰-    ۱۸٫۵    ۱۴    میترا، نازنین،
ایران‌سنس

کودک و نوجوان    ۱۵-    ۱۶    ۱۳    رؤیا، یکان، کودک
پژوهشی و نظری    ۱۰- تا ۲۰-    ۱۸    ۱۴    لوتوس، بدر، نازنین، زر
شعر    ۱۰- تا ۱۵-    ۱۸    ۱۴    لیلا، نستعلیق
قطع جیبی    ۱۰-    ۱۵    ۱۲    میترا، نازنین
انگلیسی
Roboto, Calibri, Arial, Bookman, Century, Comic, Courier, Impact, Modern, Time New Roman

تغییر نحوهٔ نمایش فونت‌ها:

بولد (Bold): برای درشت‌نمایی (درشت)
ایتالیک (Italic): برای نمایش خط به‌صورت کج (منشأ گرفته از برج پیزا که کم‌کم به ایتالیک جا افتاده است)
زیرخط (Underline): برای برجسته کردن متن با کشیدن خطی افقی در زیر حرف/واژه/نماد
انواع سبک قلم
قلم خوشنویسی
قلم دست‌خط
قلم عنوان
قلم متن
قلم وب
قلم رمزینه
قلم علائم
سِریف و سَنزسریف
در یک تقسیم‌بندی می‌توان فونت‌ها را به دو گروه سریف و سنزسریف تقسیم کرد. سِریف، به دسته‌ای از فونت‌ها گفته می‌شود که در قسمت‌های پایانی، نقوش هر حرف، یک کشیدگی کوچک قلم وجود دارد. این دسته از فونت‌ها اغلب برای استفاده در چاپ کتاب، مجله و روزنامه کاربرد دارند.[نیازمند منبع]

سنزسریف، به دسته‌ای گفته می‌شود که سِریف یا کشیدگی در انتهای حرف خود ندارند و تقریباً وزن خط در تمام سطوح فونت یکسان است. این دسته از فونت‌ها معمولاً برای نمایش در نمایشگرها و در آثار دیجیتال مانند صفحات وب، تصاویر و… کاربرد دارند.[نیازمند منبع]

پانویس
 رضایی‌نبرد، امین. خوشنویسی و طراحی حروف. صفحهٔ ۲۳۹


منابع
گفتگو با مسعود سپهر؛ بخش یکم
گفتگو با مسعود سپهر ؛ بخش دوم
گفتگو با مسعود سپهر؛ بخش پایانی
تفاوت فونت سریف و سنس سریف چیست
مقدمه ای برفونت ها و آیین نگارش

 

 

۰ ۰ ۰ دیدگاه

فونت فارسی

فونت با سبک های مختلف در Google Docs

قلم هایی با سبک های مختلف در Google Docs
افزودن و حذف قلم ها در Google Docs در مقاله دوم فونت های ایران ، این بار با آموزش قلم ها در Google Docs در خدمت شما هستیم.
    شاه قلم کلید افزایش میل به مطالعه است. ما در تلاش هستیم تا نگاهی تخصصی به حوزه نوشتن فارسی داشته و رونق بیشتری به آن بدهیم. با ما باشید تا با عشق بنویسیم و با شور بخوانیم!
آیا می دانید انتخاب فونت با سبک های مختلف در Google Docs امکان پذیر است؟

با تسلط اعراب بر ایران ، خط کوفی که یکی از خطوط اصلی آنها در اوایل دوره اسلامی بود ، در ایران رواج یافت. * این خط را در نظر بگیرید و نمونه هایی از آن را منشعب کنید تا قرن چهارم هجری. با گسترش خط اصلی به دلیل سرعت نوشتن ، خط کوفی وارد مرحله دیگری شد و جنبه تزئینی به خود گرفت. این قلم بعد از خود انرژی بصری متفاوتی نسبت به قلم های دیگر مانند Naskh ، III و ... داشت و این نکته مهم و مهم تلقی می شد. با توجه به نتایج تحقیق و بررسی های انجام شده بر روی قلم های مختلف کوفی مانند کوفی غربی و شرقی ، عقده و دیگران ، باقیمانده از قرون اول هجری ، طراحی حروف جدید از نظر شکل اما بر اساس چندین ویژگی خاص است و خصوصیات معرفی خطهای کوفی هدف اصلی من

 

فونت فارسی را دریابیم!

فونت فارسی شاه کلید افزودن تمایل ایرانیان به مطالعه است. به همان اندازه که نیاز به پیشرفت فناوری و ابزارآلات داریم به افزودن کیفی و کمی فونت فارسی نیز نیازمندیم. چرا که قلم زیربنای شکل گیری نوشتار است. نوشتاری که یکی از شاخصه‌های اصلی پیشرفت به شمار می‌آید. در این دوران، روزانه میلیون‌ها نوشتار در زمینه‌های گوناگون از طریق کتاب، روزنامه، بیل‌بورد، پوستر، تلویزیون، کامپیوتر و صدها طریق دیگر منتشر می‌شود. مدت زمان زیادی است که متن وسیله‌ی اصلی مبادله، انتقال، ویرایش و ثبت ایده‌هایمان می‌باشد. امروزه به واسطه اینترنت، نامه‌ی الکترونیکی، ارسال پیام‌های متنی، پیام‌رسانی آنی، پردازش رایانه‌ای متون، خلق پرزنتیشن و حتی صفحه گسترده‌ها، بیش از هر زمان دیگری با فونت در تعامل هستیم.
حالا ایران فونت بعد از سال‌ها تجربه و فعالیت مستمر در این زمینه امیدوار است با حمایت از فعالان این عرصه و همچنین با گردآوری و سازماندهی فونت‌های هم‌خانواده فارسی از سراسر جهان تحولی جدی در عرصه نوشتار فارسی ایجاد کند.
پس با ما باشید تا با عشق بنویسید و پرشور خوانده شوید!
در این مقاله ، روش های اضافی
    قلم ها را اضافه کنید
    قلم ها را حذف کنید
    به دنبال قلم ها بگردید
ما به روش های مختلف آموزش خواهیم داد.
توجه داشته باشید که Google Docs سبک های قلم بیشتری را ارائه می دهد. اگر به اسکریپت زیبا یا قلم با فاصله یکنواخت نیاز دارید ، می توان قلم های اضافی را پیدا و مدیریت کرد.
اگر می خواهید سبک قلم را در Google Docs تغییر دهید ، می توانید به راحتی از کادر کشویی قلم در نوار ابزار استفاده کنید. شما باید بر روی نوار کشویی Font کلیک کرده و فونت های بیشتری را انتخاب کنید.
سپس یک پنجره بازشو مشاهده خواهید کرد که می توانید فونت ها را در لیست پیدا کنید ، اضافه کنید یا حذف کنید.
اگر سبک قلم خاصی در ذهن دارید ، می توانید از جعبه جستجو در بالا سمت راست استفاده کنید. همچنین می توان برای یک نام خاص جستجو کرد.
در منوی کشویی اول در سمت راست نوار جستجو ، می توانید برای زبانهایی که از سیستم نوشتاری مختلفی استفاده می کنند ، قلم ها را نیز انتخاب کنید. بنابراین اگر به فونت های ژاپنی ، یونانی یا تایلندی نیاز دارید ، قطعاً آن را در این قسمت خواهید یافت.
در منوی View می توانید سبک های قلم را بر اساس عرض ، دست خط یا سایر گزینه ها فیلتر کنید.
سرانجام ، در منوی مرتب سازی ، می توانید فونت ها را بر اساس محبوبیت آنها یا سایر موارد مانند ترتیب حروف الفبا مرتب کنید. این یک روش عالی برای نمایش فونت هایی است که به تازگی اضافه شده اند یا در حال حاضر محبوب ترین هستند.
نحوه حذف یا افزودن قلم ها به لیست
پس از مشاهده فونتی که می خواهید استفاده کنید ، کافیست بر روی آن کلیک کنید تا علامت تیکی در کنار آن قرار گیرد و آن را به لیست سمت راست با نام My Fonts اضافه کنید.
اگر می خواهید موردی را از لیست حذف کنید ، فقط روی نماد ضربدر کنار آن کلیک کنید.
پس از پایان کار ، افزودن ، جستجو یا حذف قلم ها ، فقط روی تأیید کلیک کنید. تغییراتی را که در لیست فونت های من ایجاد کرده اید ، در کادر کشویی Font در نوار ابزار مشاهده خواهید کرد. همچنین برای انتخاب قلم مورد نظر برای استفاده در سند فعلی ، باید از لیست کشویی استفاده کنید.
به احتمال زیاد فونت هایی مانند Arial و Times New Roman را در لیست پیدا خواهید کرد که نمی توانند حذف شوند. این الگوها به طور پیش فرض سبک های استاندارد قلم هستند.

منبع

افزودن و حذف فونت در Google Docs در مقاله دوم از ایران فونت اینبار با آموزش فونت در Google Docs در خدمت شما بزرگواران ویرگول هستیم.

فونت فارسی شاه کلید افزودن میل به مطالعه است. ما تلاش داریم نگاه حرفه‌ای به عرصه تایپ فارسی داشته باشیم و به آن رونق بیشتری دهیم. با ما باشید تا با عشق بنویسید و با شور خوانده شوید!

آیا می‌ دانید انتخاب فونت با سبک‌های مختلف در Google Docs امکان‌پذیر است ؟

در این مقاله روش افزون

  • افزودن فونت
  • حذف فونت
  • یافتن فونت

با سبک‌های مختلف را آموزش خواهیم داد.

ایران فونت
ایران فونت

افزودن و حذف فونت در Google Docs

توجه داشته باشید که Google Docs، سبک‌های فونت بیشتری را ارائه می‌دهد. در صورتی که به یک اسکریپت زیبا یا یک فونت با فاصله یکنواخت نیاز دارید، امکان یافتن و مدیریت کردن فونت‌ های اضافی فراهم شده است.

در صورتی که قصد دارید سبک فونت را در Google Docs تغییر دهید، به‌راحتی می‌توانید از جعبه کشویی فونت در نوار ابزار استفاده کنید. شما باید روی نوار کشویی فونت (Font) کلیک کنید و گزینه فونت‌های بیشتر (More Fonts) را انتخاب کنید.

فونت با سبک های مختلف در Google Docs
فونت با سبک های مختلف در Google Docs

سپس یک پنجره پاپ آپ مشاهده خواهید کرد که می‌توانید فونت‌های موجود در لیست را بیابید یا اضافه و حتی حذف کنید.

فونت با سبک های مختلف در Google Docs
فونت با سبک های مختلف در Google Docs

در صورتی که سبک فونت خاصی را در ذهن دارید، می‌توانید از کادر جستجوی موجود در سمت چپ قسمت بالا استفاده کنید. همچنین امکان جستجوی نامی خاص هم وجود دارد.

فونت با سبک های مختلف در Google Docs
فونت با سبک های مختلف در Google Docs

در نخستین منوی کشویی موجود در سمت راست نوار جست‌وجو، می‌توانید برای زبان‌هایی که از سیستم نگارشی مختلفی استفاده می‌کنند هم فونت‌ها را انتخاب کنید. بنابراین اگر به خط‌های ژاپنی، یونانی یا تایلندی هم نیاز داشته باشید، قطعا آن‌ها را در این بخش پیدا خواهید کرد.

فونت با سبک های مختلف در Google Docs
فونت با سبک های مختلف در Google Docs

شما می‌توانید در منوی نمایش (Show)، سبک‌های فونت را با نمایش (Display)، دست خط (Handwriting) یا سایر گزینه‌ها فیلتر کنید.

فونت با سبک های مختلف در Google Docs
فونت با سبک های مختلف در Google Docs

سرانجام در منوی مرتب‌سازی (Sort) می‌توانید فونت‌ها را بر اساس محبوبیت آن‌ها یا سایر موارد همانند ترتیب حروف الفبا، مرتب‌سازی کنید؛ این یک روش بسیار عالی برای مشاهده فونت‌هایی است که به‌تازگی اضافه شده‌اند یا در حال حاضر با بیشترین طرفدار مواجه هستند.

فونت با سبک های مختلف در Google Docs
فونت با سبک های مختلف در Google Docs

روش حذف یا افزودن فونت‌ها به لیست

هنگامی که فونت موردنظرتان را برای استفاده مشاهده کردید، کافی است روی آن کلیک کنید تا علامت تأیید در کنار آن قرار بگیرد و به فهرست سمت راست با عنوان فونت‌های من (My Fonts) اضافه شود.

فونت با سبک های مختلف در Google Docs
فونت با سبک های مختلف در Google Docs

در صورتی که قصد دارید یک مورد را از لیست حذف کنید، کافی است روی نماد ضربدر کنار آن کلیک کنید.

فونت با سبک های مختلف در Google Docs
فونت با سبک های مختلف در Google Docs

پس از پایان یافتن افزودن، یافتن یا حذف کردن فونت‌‌ها، کافی است روی تأیید (Ok) کلیک کنید. تغییراتی که در لیست فونت‌های من (My Fonts) ایجاد می‌کنید را در کادر کشویی فونت‌ (Font) واقع در نوار ابزار خواهید یافت. برای انتخاب فونت موردنظرتان به منظور استفاده در سند فعلی هم باید از لیست کشویی استفاده کنید.

فونت با سبک های مختلف در Google Docs
فونت با سبک های مختلف در Google Docs

احتمالا با فونت‌هایی همانند Arial و Times New Roman در لیست مواجه خواهید شد که قابل حذف نیستند. این مدل از سبک‌های فونت استاندارد به‌صورت پیش‌فرض قرار گرفته‌اند.

منبع

 

۰ ۰ ۰ دیدگاه

محاسبه قیمت دستگاه RO

استعلام، خرید و محاسبه قیمت دستگاه RO تصفیه آب صنعتی + مشاوره و تخفیف 1400

با توجه به دستگاه های تصفیه آب؛ یکی از مهمترین موارد در سلامت بدن برای افراد مختلف. شرکت آب پاکسازان به عمده تولید کنندگان ، طراحان و فروش دستگاه های تصفیه آب تقسیم می شود. ممکن است بپرسید: "دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟" ممکن است در این مورد سولاتی داشته باشید. این مقاله آنها را پوشش می دهد.

مطالعه مطالب بیشتر:

اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی[1400]

بهترین شرکت سازنده دستگاه تصفیه آب صنعتی و فیلتر شنی

پایگاه خبری تحلیلی آنلاین مثلث:

بدن هر یک از افراد مختلف در هر گروه ، شغل و حتی یک حرفه خاص: کار آزاد ، مشاغل مجازی و دورکاری ؛ تحت هر شرایطی به آب تمیز احتیاج دارید و اکنون صنایع ، شرکت ها و کارخانه ها از دستگاه تصفیه آب صنعتی و افراد ، خانواده ها و برخی شرکت های کوچک از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده می کنند.

طبق مثلث ، با توجه به تبلیغ سایت تصفیه آب در سایت خرید آنلاین. یکی از مهمترین موارد در سلامت بدن برای افراد مختلف. شرکت آب پاکسازان به عمده تولید کنندگان ، طراحان و فروش دستگاه های تصفیه آب تقسیم می شود. ممکن است بپرسید: "دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟" ممکن است در این مورد س questionsالاتی داشته باشید. این مقاله آنها را پوشش می دهد.

بنابر اعلام سایت خرید آنلاین آب پاکسازان دات کام دستگاه تصفیه آب؛ یکی از مهم ترین مسائل در سلامت بدن برای افراد مختلف است. شرکت آب پاکسازان خود به بخش‌های ساخت، طراحی و فروش عمده دستگاه تصفیه آب، تقسیم بندی می‌شود. شاید بپرسید:” دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟” ممکن است سوالاتی در این زمینه به ذهن شما خطور کند؛ در این مقاله به آن‌ها پرداخته می‌شود.

بدن هر یک از افراد مختلف در هر لباس، شغل و حتی حرفه‌ خاص: آزاد، شغل های مجازی و  دورکاری که باشند؛ تحت هر شرایطی نیاز به آب تصفیه شده دارد، حال صنایع، شرکت و کارخانه‌جات از دستگاه های تصفیه آب صنعتی و افراد، خانواده و برخی از شرکت های کوچک از تصفیه آب خانگی، استفاده می‌کنند.

به گزارش مثلث، بنابر اعلام سایت خرید آنلاین آب پاکسازان دات کام دستگاه تصفیه آب؛ یکی از مهم ترین مسائل در سلامت بدن برای افراد مختلف است. شرکت آب پاکسازان خود به بخش‌های ساخت، طراحی و فروش عمده دستگاه تصفیه آب، تقسیم بندی می‌شود. شاید بپرسید:” دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟ممکن است سوالاتی در این زمینه به ذهن شما خطور کند؛ در این مقاله به آن‌ها پرداخته می‌شود.

منبع

۰ ۰ ۰ دیدگاه

آزمون تستی تصفیه آب صنعتی[سال 2021]

پرسش‌ها و پاسخ‌های تصفیه آب

سختی موقتی و دائمی آب با این کار از بین می رود؟

  1. غلیان
  2. تقطیر
  3. تصفیه
  4. دکان دادن

پاسخ: 2

 

باکتریهای کلی فرم در آب نشانه وجود آن است؟

  1. ضایعات رادیواکتیو
  2. کود اضافی
  3. حیوانات و گیاهان در حال پوسیدگی
  4. مدفوع انسان

پاسخ: 4

فرآیند لجن فعال شده بعضاً با عنوان شناخته می شود؟

  1. سیستم اکسیداسیون بیولوژیکی بستر مایع
  2. بستر ثابت سیستم اکسیداسیون بیولوژیکی
  3. سیستم اکسیداسیون بیولوژیکی بستر چرخان
  4. هیچ یک از موارد بالا

پاسخ 1

 

BOD مخفف کلمه مخفف است؟

  1. تقاضای اکسیژن بیوشیمیایی
  2. تقاضای اکسیژن انگلیس
  3. کاهش اکسیژن انگلیس
  4. کاهش اکسیژن بیولوژیکی

پاسخ 1

 

وقتی آب سخت موقت جوشانده می شود ، یکی از موادی که تشکیل می شود، است؟

  1. بی کربنات کلسیم
  2. سولفات کلسیم
  3. کلرید هیدروژن
  4. دی اکسید کربن

پاسخ: 4

 

فرآیند نرم شدن زئولیت سختی موقتی و دائمی آب را از بین می برد. در این فرآیند کلسیم و منیزیم موجود در آب رسوب می یابد؟

  1. کربناتهای نامحلول
  2. زئولیت های نامحلول
  3. کلریدهای نامحلول
  4. سولفاتهای نامحلول

پاسخ: 2

 

روشهای مورد استفاده برای تصفیه بیولوژیکی عبارتند از؟

  1. تالاب
  2. فرآیند لجن فعال شده
  3. خندق های اکسیداسیون
  4. همه اینها

پاسخ: 4

 

کدام یک از مواد ضدعفونی کننده زیر در دسته عوامل فعال سطح قرار می گیرد؟

  1. فسفات تترا
  2. تیپال
  3. متا فسفات
  4. هیچ کدام از اینها

پاسخ: 2

 

خالص ترین شکل آب موجود در طبیعت است؟

  1. آب باران
  2. آب رودخانه
  3. آب برکه
  4. آب چاه

پاسخ 1

 

از کالگون برای حذف استفاده می شود؟

  1. کربنات سدیم
  2. سختی دائمی آب
  3. کربنات پتاسیم
  4. هیچ کدام از اینها

پاسخ: 2

 

آب مورد استفاده در صنایع لبنی نباید بیش از حد باشد؟

  1. 5 موجود زنده پروتئولیتیک و / یا لیپولیتیک در میلی لیتر
  2. 10 موجود زنده پروتئولیتیک و / یا لیپولیتیک در میلی لیتر
  3. 15 موجود زنده پروتئولیتیک و / یا لیپولیتیک در میلی لیتر
  4. 20 موجود زنده پروتئولیتیک و / یا لیپولیتیک در میلی لیتر

پاسخ 1

 

فرآیند لجن فعال شامل برگرداندن بخشی از صاف کننده است؟

  1. آب پساب وارد شده به راکتور
  2. آب نفوذی از راکتور خارج می شود
  3. آب نفوذی که وارد راکتور می شود
  4. پساب خروجی از راکتور

پاسخ: 3

 

سختی دائمی آب ممکن است با افزودن آب برطرف شود؟

  1. اهک
  2. خاکستر سودا
  3. محلول پتاسیم
  4. سدیم بیکربنات

پاسخ: 2

 

سختی موقتی و دائمی آب را می توان در آب جوش با حذف کرد؟

  1. کلسیم هیدروکسید
  2. کربنات سدیم
  3. اکسید کلسیم
  4. کربنات کلسیم

پاسخ: 2

 

ممکن است مردابها به این صورت مشخص شوند؟

  1. بی هوازی
  2. عرفانی
  3. هوادهی
  4. همه اینها

پاسخ: 4

 

سختی موقتی آب ممکن است با افزودن از بین برود؟

  1. کلسیم هیدروکسید
  2. کربنات کلسیم
  3. کلرید کلسیم
  4. سدیم بیکربنات

پاسخ 1

 

حداکثر حد مطلوب (BIS جیوه در آب آشامیدنی است؟

  1. 0.05 میلی گرم در لیتر
  2. 0.9 میلی گرم در لیتر
  3. 1/0 میلی گرم در لیتر
    1. میلی گرم در لیتر

پاسخ: 4

 

کدام یک از مواد زیر معمولاً در فیلتر استفاده می شود؟

  1. زغال چوبی
  2. شن
  3. هر دو (1) و (2)
  4. کلرید آلومینیوم

پاسخ: 3

 

فرآیندهای اکسیداسیون بیولوژیکی که معمولاً به عنوان تیمار بیولوژیکی نامیده می شوند ، رایج ترین شکل آن هستند؟

  1. درمان اولیه
  2. درمان ثانویه
  3. درمان سوم
  4. همه اینها

پاسخ: 2

 

حداکثر حد مجاز (BIS) کدورت در آب آشامیدنی است؟

1.    5 NTU

2.    10 NTU

3.    15 NTU

4.    20 NTU

پاسخ: 2

 

رسوب گذاری یک فرایند فیزیکی است که در تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد؟

  1. ذراتی را که چگالی کمتری نسبت به آب دارند حذف کنید
  2. ذراتی را که چگال تر از آب هستند حذف کنید
  3. مواد ناخوشایند را از آب خارج کنید
  4. هیچ یک از موارد بالا

پاسخ: 2

 

منبع نهایی آب است؟

  1. رودخانه‌ها و دریاچهها
  2. شبنم و جنگل
  3. باران و برف
  4. زیرزمینی و سطحی

پاسخ: 3

 

کدام یک از روشهای فیزیکی زیر در زمان مدرن برای تصفیه آب آشامیدنی به عنوان میکروب کش استفاده می شود؟

  1. کلرزنی
  2. درمان با مگنات پتاسیم
  3. اشعه ماورا بنفش
  4. درمان با پودر سفید کننده

پاسخ: 3

 

ضد عفونی کننده مخصوص مینای شیشه ای استفاده می شود؟

  1. مواد قلیایی قوی
  2. اسیدهای قوی
  3. قلیایی ضعیف با سیلیکات سدیم
  4. هیچ کدام از اینها

پاسخ: 3

 

روشهای متداول مورد استفاده برای گندزدایی در تصفیه خانه های فاضلاب عبارتند از؟

  1. کلرزنی
  2. نور فرابنفش
  3. هر دو (الف) و (ب)
  4. حلال فنلی

پاسخ: 3

 

از بازدارنده ها به همراه ضدعفونی کننده استفاده می شود؟

  1. عمل خود را ثابت کنند
  2. برای جلوگیری از خوردگی
  3. هر دو (الف) و (ب)
  4. هیچ کدام از اینها

پاسخ: 2

 

ضد عفونی کننده هایی که برای تجهیزات ساخته شده از لاستیک استفاده می شوند؟

  1. اسیدهای قوی
  2. مواد قلیایی قوی
  3. ترکیبی از هر دو
  4. هیچ کدام از اینها

پاسخ: 2

 

استفاده از ترکیبات آمونیوم کواترنر به عنوان مواد ضدعفونی کننده تمایل دارد؟

  1. باکتریهای گرم مثبت را ترجیح می دهند
  2. باکتریهای گرم مثبت را کاهش دهید
  3. درصد میله های گرم (-) ve روی ظروف را افزایش دهید
  4. هیچ یک از موارد بالا

پاسخ: 3

 

سختی دائمی آب در اثر وجود وجود دارد؟

  1. بی کربناتهای کلسیم و منیزیم
  2. کربناتهای سدیم و پتاسیم
  3. کلریدها و سولفاتهای کلسیم و منیزیم
  4. فسفاتهای سدیم و پتاسیم

پاسخ: 3

 

طبق BIS حداکثر حد مجاز مواد جامد محلول در آب آشامیدنی است؟

  1. 1000 میلی گرم در لیتر
  2. 500 میلی گرم در لیتر
  3. 2000 میلی گرم در لیتر
  4. 2000 میلی گرم در لیتر

پاسخ: 3

 

اسیدی که بیشتر برای از بین بردن سنگ شیر استفاده می شود؟

  1. اسید فسفریک
  2. اسید نیتریک
  3. اسید گلوکونیک
  4. اسید تارتاریک

پاسخ: 2

 

کدام یک از مواد شیمیایی زیر در فرآیند لخته شدن و لخته شدن اضافه می شود؟

  1. سولفات آلومینیوم
  2. اکسید آلومینیوم'
  3. کلرید کلسیم
  4. هیچ کدام از اینها

پاسخ 1

 

سختی آب اینگونه نیست؟

  1. اثر بدی در دیگ بخار دارد
  2. پخت غذا را دشوار می کند
  3. آن را برای نوشیدن نامناسب کند
  4. باعث شستشوی لباس با صابون می شود

پاسخ: 3

 

آب سخت دائمی ممکن است با عبور از آن نرم شود؟

  1. سیلیکات سدیم
  2. سدیم بیکربنات
  3. سدیم هگزامتافسفات
  4. فسفات سدیم

پاسخ: 3

 

زئولیت که در فرآیند نرم سازی زئولیت برای تصفیه آب سخت مورد استفاده قرار می گیرد پس از مدت زمان مشخصی از بین می رود اما می توان با شستشو با آن دوباره تولید کرد؟

  1. محلول کلرید کلسیم 10٪
  2. محلول سولفات منیزیم 10٪
  3. محلول کلرید منیزیم 10٪
  4. محلول کلرید سدیم 10٪

پاسخ: 4

 

سختی موقتی آب در اثر وجود وجود دارد؟

  1. کلریدهای کلسیم و منیزیم
  2. سولفاتهای کلسیم و منیزیم
  3. بی کربناتهای کلسیم و منیزیم
  4. کربناتهای سدیم و پتاسیم

پاسخ: 3

 

در درمان ثانویه از __________ برای مصرف مواد زائد استفاده می شود؟

  1. ارگانیسم های کوچک
  2. مواد شیمیایی
  3. تصفیه
  4. هیچ کدام از اینها

پاسخ 1

 

حداکثر حد مطلوب سرب در استانداردهای هند (BIS) در آب آشامیدنی است؟

1.    0.05 میلی گرم در لیتر

2.    0.09 میلی گرم در لیتر

3.    1/0 میلی گرم در لیتر

4.   1.0 میلی گرم در لیتر

پاسخ 1

 

فرآیند نرم شدن زئولیت باعث حذف می شود؟

  1. فقط سختی موقت آب
  2. فقط سختی دائمی آب
  3. سختی موقتی و دائمی آب
  4. گازهای محلول در آب سخت دائمی

پاسخ: 3

 

درمان سوم عادی است؟

  1. انعقاد و لخته شدن مواد شیمیایی
  2. تصفیه
  3. رسوب گذاری
  4. هیچ کدام از اینها

پاسخ 1

 

حداکثر حد مطلوب (BIS) از سختی کل (به عنوان CaCo3) در آب آشامیدنی است؟

  1. 600 پی پی ام
  2. 300 پی پی ام
  3. 500 پی پی ام
  4. 1000 پی پی ام

پاسخ: 2

 

میزان تقاضای اکسیژن شیمیایی (COD) میزان آن را اندازه گیری می کند؟

  1. مقدار اکسیژن مورد نیاز برای رشد میکروارگانیسم ها در آب
  2. مقدار اکسیژن که به منظور اکسید شدن آلودگی از آب خارج می شود
  3. مقدار اکسیژن مورد نیاز برای اکسیداسیون کلسیم موجود در فاضلاب
  4. هیچ یک از موارد بالا

پاسخ: 2

 

۰ ۰ ۰ دیدگاه

اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی[1400]

اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی RO یا اسمزمعکوس و مکانیزم سیستم

قبل از شروع به جستجوی جهت انتخاب سیستم‌های تصفیه آب صنعتی، شما یاد خواهید گرفت که آب شیرین کن اسمزمعکوس چگونه کار می‌کند، اصطلاحاتی که در تحقیقات خود با آن آشنا خواهید شد و ویژگی‌هایی مهم آنها را خواهید شناخت است.

اسمز چیست؟

اسمزمعکوس راحت‌ترین و موثرترین روش تصفیه آب است. که اغلب به عنوان RO شناخته می‌شود، یک روش پیشرفته تصفیه آب است. اسمزمعکوس[reverse osmosis] نوعی تصفیه یا فیلتراسیون خاص هست که آب خوراک از غشای نازک و نیمه تراوا با منافذی به اندازه کافی کوچک جهت عبور از آب خالص و ممانعت ذرات بزرگتر مانند نمک‌های محلول [یون‌ها] و سایر ناخالصی‌ها استفاده می‌کند.به زبان ساده لایه ای که دارای روزنه‌های کوچکی هست این لایه‌ها به قدری ریز و کوچک هستنند که اجازه عبور آب خالص را از خود می‌دهند اما مانع از عبور ذرات نمک و سایر ناخالصی‌ها می‌شوند.که  شرکت آب پاکسازان بزرگترین طراح، سازنده و مجری سیستم‌های آب تصفیه کن‌های صنعتی در جنوب کشور،از RO جهت تولید آب با خلوص بالا جهت سیستم‌های آب آشامیدنی، دیگهای بخار صنعتی، داروها، شیرین سازی آب دریا، فرآوری مواد غذایی و نوشیدنی، مواد آرایشی و سایر موارد استفاده می‌شود. این یک فناوری هست که بیش از یک قرن شناخته شده است.

انواع سیستم‌های اسمزمعکوس

به عنوان یک طرح اساسی، تمام واحدهای اسمزمعکوس با عبور آب از غشای نازک و نیمه تراوا جهت حذف ناخالصی‌های معلق و محلول و آلودگی‌ها، آب را تصفیه می‌کنند. انواع مختلف سیستم‌ها و مشخصات اسمزمعکوس با توجه به کاربرد مورد نظر مورد نیاز است. عوامل موثر بر عملکرد سیستم فیلتر ممبرین یا همان اسمزمعکوس شامل جریان، تعداد مراحل، انواع غشاها و فشار پمپ هستند.

یک سیستم اسمزمعکوس آب‌پاکسازان استاندارد دارای سه نوع فیلتر است:

فیلتر شنی جهت کاهش ذرات بزرگ مانند آلودگی و زنگ زدگی در آب کار می‌کند.

فیلتر کربنی علاوه بر سایر آلاینده‌های کوچکتر، VOC‌ها و کلر موجود در آب را نیز کاملا حذف می‌دهد.

اب وارد فیلتر کارتریج شده و ذرات ریز تر معلق را حذف می‌کند.

غشای RO نیمه نفوذ پذیر تقریباً تمام ناخالصی‌های باقیمانده را از بین می‌برد. سیستم‌های دارای مراحل بیشتر دارای فیلترهای کربن اضافی یا غشاهای دیگر هستند. به عنوان یک قانون کلی، مراحل بیشتر منجر به تصفیه و تصفیه آب بیشتر می‌شود.

فشار پمپ

جهت برنامه‌هایی که به سیستم فیلتراسیون RO بسیار متمرکز نیاز دارند، فشار پمپ بیشتری لازم است. جهت آب با تی‌دی‌اس کمتر، فشار پمپ کمتری لازم هست زیرا به راحتی از غشا عبور می‌کند.

عوامل موثر در انتخاب اسمزمعکوس

از سیستم‌های تصفیه آب اسمزمعکوس آب‌پاکسازان می‌توان جهت تصفیه آب جهت کاربردهای مختلف تجاری و صنعتی استفاده کرد. انتخاب مدل سیستم اسمزمعکوس مورد نیاز جهت کاربرد شما به شرایطی مانند: 1- کیفیت آب خوراک 2- تی‌دی‌اس نیاز آب محصول تحت تصفیه 3- مقدار آب مورد نیاز محصول

 بستگی دارد.

کاربردهای اسمزمعکوس در صنعتی چیست؟

سیستم‌های RO صنعتی جهت صنایعی مختلفی نیاز به تصفیه آب دارند، نظیر:

  • داروشناسی
  • میکروالکترونیک
  • هیدروپونیک
  • سلطنتی
  • نیروگاه‌ها و دیگهای بخار آب را تغذیه می‌کنند
  • دام و طیور
  • کشاورزی و گلخانه‌ها
  • شرکت‌های آب معدنی و آب میوه فروشی‌ها
  • مغازه‌های اب فروشی
  • ادارات برق جهت شستشو مقره‌های برق
  • ازآمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها
  • تولید لبنیات

 

صنایع متعددی جهت اطمینان از آلودگی محصولاتشان به آلاینده‌های ناخواسته به خالص‌ترین آب نیاز دارند. آب خالص RO همچنین راهی جهت محافظت از تجهیزات دیگر در برابر صدماتی هست که ممکن هست در اثر تجمع آلاینده‌های آب در طول زمان ایجاد شود.نظیر رسوب در دیگ‌های بخار.

سیستم‌های اسمزمعکوس همچنین در بسیاری از مکان‌های تجاری مانند آب آشامیدنی خالص،و آب آزمایش استفاده می‌شود:

  • مهمان نوازی
  • امکانات پزشکی مانند بیمارستان‌ها
  • تولید مواد غذایی و نوشیدنی
  • مجتمع‌های مسکونی و ساختمان‌های مسکونی
  • آبکاری فلز
  • رستورانها و کافی‌ها

سیستم‌های تصفیه آب با مکانیزم اسمزمعکوس

از فناوری اسمزمعکوس در بسیاری از کاربردهای نمک زدایی، فرآیند کاهش رسانایی TDS و تأمین آب با خلوص بالا استفاده می‌شود. اسمزمعکوس می‌تواند در ساختمان‌های مسکونی، تجاری یا صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

عمل تصفیه آب با اسمزمعکوس با استفاده از فشاری که توسط پمپ به آب وارد می‌شود، حاصل می‌شود و باعث می‌شود وارد غشایی نیمه تراوا شود که ناخالصی‌های محلول مانند کلر، نمک یا ذرات بزرگ را از بین می‌برد. سیستم‌های تصفیه آب RO می‌توانند فلزات سنگین مانند آرسنیک، سرب و فلوراید را از بین ببرند. این ذرات و آلودگی‌ها پس از حذف، با فاضلاب پاک شده و ذخیره نمی‌شوند. این نوع سیستم گزینه ای با کاربرد آسان و نگهداری آسان جهت دستیابی به فیلتراسیون آب را فراهم می‌کند.

بهترین سیستم فیلتر اسمزمعکوس

اسمزمعکوس چیست؟

اسمزمعکوس که به آن [RO] نیز گفته می‌شود روشی جهت از بین بردن ناخالصی‌های آب با ایجاد فشار و هدایت آن به سمت فیلتر ممبرین است. این نقطه مقابل اسمز هست و یکی از مهمترین فرایندهای طبیعت است. در سیستم اسمز، آب با خلوص بالاتر به طور طبیعی به طرف آب با خالص کمتری حرکت کرده و تبدیل به  آب با خالص کمتری می‌شود. فیلترهای ممبران دستگاه RO آب پاکسازان همین روند را جهت تصفیه آب در سیستم تصفیه آب اسمزمعکوس انجام می‌دهند.

 

سیستم‌های تصفیه آب صنعتیRO  چه چیزی را حذف می‌کنند؟

فقط فیلترهای ممبران می‌توانند تمام آلاینده‌های مضر زیر را از بین ببرند یا به شدت کاهش دهند:

 آلومینیوم، آمونیوم، آرسنیک 5، باکتریها، بریم، کادمیوم، کلسیم، کرومات، Chrom، مس، فلوراید، اهن، منیزیم، منگنز، نیترات، نیتریت، حشره کش‌ها،

فسفات، پتاسیم، پروتوزوآ مانند کریپتوسپوریدیوم و ژیاردیا، رادیوم، رادون، سلنیوم، نقره ای، سودیم، استرانسیم، سولفات، سولفیت، ویروس‌ها، فلز روی

 ... و خیلی بیشتر!

اگر صرفه جویی در مصرف آب جهت شما مهم هست، این کارآمدترین گزینه آب شیرین کن صنعتی RO است. در بین تمام روش‌های تصفیه اب موجود در دنیا روش اسمزمعکوس از جهت هزینه ساخت و نگهداری، مصرف انرژی و آب مقرون به صرفه ترین روش موجود مخصوصا در ابعاد صنعتی و ظرفیت‌های بزرگ بشمار می‌آید.

این سیستم همچنین یکی از جمع و جورترین سیستم‌های در بین روش‌های آب شیرن کن هست که می‌توانید در زیر کانتینر به صورت تصفیه آب قابل حمل قرار دهید و جابه جایی آن آسان است.

ممبران RO

ممبران RO یا به عبارتی دیگر ممبرینRO  [که به عنوان فیلتر تصفیه آب اسمزمعکوس نیز شناخته می‌شود] فیلتر بسیار خوبی هست که هرذره بزرگتر از 0.001 میکرون را فیلتر می‌کند و از عبور آب از خود جلوگیری می‌کند. این بدان معنی هست که در واقع، تنها چیزی که می‌تواند از طریق یک غشا نفوذ پذیر عبور کند، آب خالص است.

فیلترهای ممبرین تا 99٪ مواد جامد محلول را از آب تصفیه و خارج می‌کنند. با توجه به روزنه‌های ریز این غشای اسمزمعکوس، قابل حس هست که فشار آب در سرعت عبور و عمل تصفیه آب تأثیر چشم گیری می‌گذارد.

گندزدایی آب

درموارد خاص که آب دارای میکروب‌های خاصی است ویا حامل ویروس است جهت شرب آب تولید دستگاه آب پاکسازان را به چند مدل گندزدایی و پاکسازی می‌کنند، استفاده از کلر توسط پکیج تزریق کلر به آب تولید یا عبور آب از محفظه‌ی لامپ یووی و یا تزریق ازون به آب محصول از جمله روش ای گندزدایی آب بشمار می‌آیند که پس از گذشت مدت زمان لازم در انتها به در یک مخزن ذخیره سازی تحویل داده می‌شود، آن آب جهت مصارف شرب هیج گونه مشکلی ندارند. هدف از اشعه ماورا بنفش از بین بردن 9/99 درصد کل میکروارگانیسم‌های موجود در آب از جمله باکتری‌ها و ویروس‌ها است. فیلتر RO اغلب قبل از رسیدن به فیلتر UV اکثر میکروارگانیسم‌ها را مسدود می‌کند، اما شما می‌خواهید مطمئن شوید که آب خوبی دارید یا منبع آب مشکوکی دارید. آب شهری اغلب جهت از بین بردن میکروارگانیسم‌ها تصفیه می‌شود، اگرچه هنوز می‌توان لوله‌های قدیمی یا کثیف را وارد کرد. آب چاه و سایر منابع طبیعی می‌توانند حاوی مقادیر بسیار بالاتری از میکروارگانیسم‌ها باشند و در صورت آلودگی آب، فیلتر UV توصیه می‌شود. آزمایش آب بهترین راه جهت اطمینان هست و می‌توانید بعد از نصب به هر سیستم روشنایی نور ماورا بنفش اضافه کنید.

آب سخت

فیلترهای ممبران آب شیرین کن مواد معدنی را از آب خالص پاک می‌کنند، اما اگر آب دارای سختی باشد جایگزین نرم کننده آب  نمی‌شوند.

دستگاه‌های آب تصفیه کن شرکت آب پاکسازان به صورت خاص مواد معدنی کلسیم و منیزیم [سخت موجود درآب] را از آب حذف و آب را نرم می‌کنند. آب سخت جهت سلامتی مضر نیست اما می‌تواند رسوبات و مشکلات زیادی را جهت لوازم خانگی، لوله کشی و در مصارف صنعتی مخصوصا دیگ‌های بخار ایجاد کند. جهت نرم کردن آب، با عبورآب از فیلترهای سختی گیر رزینی آب خام یا همان آب خوراک را نرم کرده سپس آب نرم را وارد دستگاه آب شیرین کن ROمی‌شود زیرا که آب پس از عبور از فیلتر رزینی جهت نرم شدن مقداری با افزایش TDS رو به رو می‌شود. 85 درصد خانه‌های آمریکایی دارای آب سخت هستند و نصب دستگاه تصفیه آب سبب بهبود آب در تمام مناطق مورد استفاده می‌شود و از تماس سیستم‌های اسمزمعکوس با آب سخت محافظت می‌کند.

هنگام یادگیری در مورد سیستم‌های تصفیه آب صنعتی، اصطلاحات زیادی وجود دارد که تولید کنندگان از آنها استفاده می‌کنند و ممکن هست برای شما جدید باشد. در اینجا برخی اصطلاحات رایج و معانی آنها آورده شده است.

۰ ۰ ۰ دیدگاه


به روز ترین و داغ ترین اخبار

آخرین مطلب
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی